SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Kostföreläsning & tips
2024-02-27 07:33
Lira & Gladan

Vi avslutade vinterns sista fysträning på Stil, 15:e veckan, med en kostföreläsning.

Den höll Petter Pettersson i som jobbat nästan 20 år på heltid med fysträning och kostföreläsning.

Bland annat åt Luleå Hockey, som PT åt Linus Omark, insatser hos Piteå Dam med flera.

 

”Vi måste lära oss att äta det inte mamma och pappa lagar, för att få i oss energi när de inte är närvarande. Vid cuper, resor och liknande”.
Petter Pettersson

 

Här kommer några tips:

9-10h sömn per natt, lägg bort mobilen minst en timme innan läggdags, gärna i ett annat rum. Ljuset från mobilen lurar hjärnan att den ska vara vaken.

Drick ett glas vatten när du vaknar på morgonen, 10-15 min innan frukosten, för att tillföra cellerna vätska. Vi svettas automatiskt under natten. Ät alltid frukost, börja lite och öka successivt om du har svårt att få i dig. 

5-6 måltider om dagen, där frukost, lunch och middag är huvudmåltider. Tillsätt frukt, bär och nötter i yoghurten, men den bästa frukosten är havregrynsgröt med en klick smör, färska bär och ägg i alla former. 
Ät hellre ett rejält mellanmål vid tidig träning och ta middagen efter träningen. Ex en omelett med grönsaker. En middag för tätt inpå träning/match gör att kroppen behöver energin till att ta hand om den. 2-3h innan bör du äta. Hoppa aldrig över en skollunch och ersätt den med sötsaker och energidrycker på Coop. Hellre en drickyoghurt och en banan.

Chips och pommes är bland det sämsta för kroppen, svårt att bryta ned och ger dålig hy.

Mer proteiner, rent generellt. Vi äter för lite. Drick mjölk, turkisk yoghurt som innehåller mer proteiner än vanlig yoghurt. En drickyoghurt och en banan är ett bra tillskott av proteiner och kolhydrater. Ägg, eller skiva ex kall kyckling på mackan från gårdagens middag. 
• Vatten, mellan måltiderna. Minst 1,5 liter per dag och mer vid träning. 
• Tillsätt D-vitamin vintertid, och omega 3 om ni inte äter fisk 3 ggr/vecka. 
• Viktigt vad du äter, dricker och sover dagen innan match. Undvik skräpmat. Var en schyst lagkompis och förbered dig på bästa sätt. 

”Följer ni detta så skaffar ni er själva bra förutsättningar att bygga upp ett starkt immunförsvar, stå emot förkylningar och vara friska och kunna träna.”


Nyhetsarkiv
Föräldramöte 202405082024-05-08 22:26
Säsongavslutning2024-04-15 16:17
NBDF-slutspel inställt2024-04-15 16:07
Lulebo Open2024-03-14 10:40
Veckans torsdagsmatch2024-03-13 20:47
Inställd träning2024-03-03 15:58
Lördagsmatch2024-02-29 20:46
Finlandsresan 24-25 feb2024-02-13 10:05
Helgens matcher2024-02-09 15:32
Ingen träning sön 4/22024-02-04 12:37
Helgens matcher2024-02-01 08:49
Helgens matcher2024-01-26 10:47
Ingen träning ikväll 2024-01-14 14:30
Lördagens match2024-01-10 19:29
Heri Cup2024-01-02 10:26
God Jul!2023-12-21 14:30
3v3 turneringen2023-12-21 14:27
Årets sista seriematch2023-12-14 09:41
Helgens matcher2023-12-08 10:25
Söndagens match 2023-12-01 18:48
Inställd träning 26/112023-11-26 16:11
Helgens bortamatcher2023-11-22 21:29
Helgens matcher 2023-11-16 19:28
Helgens matcher2023-11-09 09:28
Laget mot Vråken2023-11-01 20:09
Laget mot Gammelstad2023-11-01 20:08
Laget mot Umeå2023-10-25 21:37
Laget mot SSK2023-10-25 21:29
Transport Umeå2023-10-24 21:19
Basketresa + fikagruppen2023-10-22 13:20
Fouls!2023-10-16 11:17
Laget mot Hertsön2023-10-12 09:33
Ingen träning ikväll2023-10-08 16:35
Laget mot Luleå City2023-10-06 08:30
Basketbollens dagar 20232023-09-20 20:59
Basketsäsongen 23/242023-08-07 10:27
Inställd brottarfys!2023-06-12 14:37
Tidigare träning2023-05-12 11:01
Sponsorer till F11-laget2023-04-28 11:25
Brottarfysen är igång 2023-04-24 19:19
Sommar-cup 22-23 juli2023-04-11 09:09
Vinterns sista träning 2023-04-03 18:26
Säsongsavslutning 2023-03-27 14:04
Lulebo Cup2023-03-20 09:51
Laget mot Höken F102023-03-16 09:28
Tufft motstånd2023-02-23 21:48
 
Våra sponsorer
Övrigt